Türk edebiyatının önemli romancılarında Hüseyin Rahmi Gürpınar ile ilgili Adalar’da yapılmasıplanlanan panel bir skandala imza attı. Tepki çeken etkinliği ise Tarih Vakfı, Adalar Müzesi işbirliğiyle “Adalar ve Tarih Sohbetleri” adı..
Türk edebiyatının önemli romancılarında Hüseyin Rahmi Gürpınar ile ilgili Adalar’da yapılmasıplanlanan panel bir skandala imza attı.
Tepki çeken etkinliği ise Tarih Vakfı, Adalar Müzesi işbirliğiyle “Adalar ve Tarih Sohbetleri” adı altında düzenleyecek. Türk edebiyatının usta yazarı romancı Hüseyin Rahmi Gürpınar hakkında hazırlanan panel edebiyat dünyasında tartışmanın kapısını araladı.
15 Eylül‘de Adalar Müzesi‘nde yapılması düşünülen panelin başlığı ise “Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın eşcinsel ve adalı kimlikleri neden birlikte düşünülmeli?” adını taşıyor.
Paneli düzenleyenlerin amacı ne? Bir sanatçının yapıtlarını, yazınsal nitliğini öne çıkarmak varken zaten tartışmalı olan bir konu üzerinden hem de net olmayan bir yanı ile yazarı elealmak kime, kimlere yarar sağlayacak.
“Hüseyin Rahmi Gürpınar bir ada sakini, bir Heybeliadalı. Biyografilerinde yaşamıyla ve pek çok edebi özelliğiyle birlikte bu da belirtilir. Bir tek eşcinsel kimliğinin üstü kapatılır. Oysa cinsel kimliği edebiyatının anlaşılmasında elzemdir. Gürpınar’ı anarken eşcinsel kimliğini de anmalıyız. Tarih Vakfı ve Adalar Müzesi iş birliğinde gerçekleşen Adalar Müzesi’nde Tarih Sohbetleri dizisinde bu hafta Erol Köroğlu bizlerle.”
Yazar ve şair Onur Caymaz da tepki verenadlar arasındaydı. Sosyal medya hesabından panele ilişkin bir açıklama yapan Caymaz şunları söyledi:
“Bunu anlamak çok güç. Hüseyin Rahmi Bey, halası, hala kızı ve hizmetçisiyle yaşadı o köşkte.
Sevgili albay dostuyla (bu dostluğu Selim İleri’den dinledim bizzat) geçen yüzyıl başı üç kadın arasında eşcinsel bir aşk sürmesi mümkün değildi. Üstelik Rahmi Bey de başka bir adalı olan Şinasi Hisar Beyefendi gibi aşırı pimpirikli, ona buna dokunmaz, pek insan sevmez bir beydi.
Gay olduğuna dair net bir şey söylenemezken adamın gayliği ile ilgili etkinlik yapmak ancak bir şekilde mümkün. o da tarih olarak imkânsız. :))
O zaman neden…
Ha gay olsa bizim için bir şey değişir mi? Hayır. Kime ne! Ama olmadığı kesin olmayan birine kesin öyleymiş gibi davranmak düz kolpacılıktır, tarafgirliktir….”
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.